Friday, 22 March 2013

Jun 2009



Angin rindu menyapa.
Tidak terukir sebarang nama.
Hanya mengungkai seribu makna.

Bila sampai sini, tempat yang sangat asing pun akan terasa sangat dekat. Seolah-olah tempat itu telah lama melambai-lambai kehadiran kita. Sebab tu walaupun lebih 6 bulan berlalu dari hari saya menjejak tiba di tanah air, saya masih ingat setiap detik yang saya lalui sepanjang di sana. Setiap inci kaki saya menapak, semuanya masih segar dalam ingatan.

Wednesday, 20 March 2013

Nikmat yang ditarik

Sejak akhir-akhir ni saya langsung takde selera makan. Ohh ini dikira perkara ajaib bagi saya. Sebab jarang-jarang sekali perkara ini berlaku. Even kalau demam selsema batuk pun, saya makan dengan penuh selera. Tambah pula saya jenis tak memilih makan, makan je semua (yang halal lah kan). Sebab tu saya rasa pelik bila orang mengomel apa-apa tentang makanan tak sedap, masin lah, pahit lah, tawar lah, manis lah. Kagum juga saya dengan kebolehan mereka mengkritik makanan. Mungkin mereka terror memasak kot, sebab tu boleh bezakan makanan sedap tak sedap (saya ni peringkat amatur je)

Bila orang tanya (sesetengah jenis) makanan sedap ke tak, saya hanya boleh jawab 'okay' je. Nanti kalau saya jawab sedap, ada pulak bunyi2 kata tak sedap. Pelik juga tang mana tak sedap nya. Sebab bila saya makan, elok je makanan tu masuk sistem badan. Takde pulak saya muntahkan balik. Kira okay sangat boleh alas perut tanpa perlu berlapar.

Tapi yang lebih ajaib nya, walaupun saya takde selera makan semenjak dua menjak ni, saya boleh telan juga makanan sampai habis. Walaupun di tengah-tengah mengunyah saya sebenarnya tertanya-tanya pada diri kenapa saya masih mengunyah. Seolah-olah Allah bagi rezeki, tapi Allah tarik nikmat menikmati makanan. Sepertinya Allah bagi kemudahan beribadah, tapi Allah tarik nikmat melakukan ibadah. Hanya mengikut flow yang ditetapkan. Scary juga ni.

Tuesday, 19 March 2013

Kun fayakun #2

Saya kira 19/3 catat sejarah paling bermakna dalam hidup saya. Satu lipatan hidup yang mengubah segala-galanya. Membunuh segala ego termampan, melerai semua dendam tersimpan. Ya Allah, sungguh benar lah Dia yang Maha membolak balik hati-hati kita. Sesuatu yang tidak tercapai dek akal, tak tersanggup dek hati, Allah mampu ubah dalm satu momen sahaja. Momen yang mengambil masa sepetik jari cuma, sekaligus menghancur ranap semua pendirian yang saya pertahankan sekian lama.

Saya sebenarnya masih in awe lagi dengan keputusan yang telah saya suarakan pada ibu bapa. Mereka pun terpinga-pinga demi mendengarkan hasrat impian saya. Okay, terasa nak sorok muka dengan bantal juga masa beritahu tu hehe. Tapi perkara ni belum muktamad lagi. Masih dalam proses confirmation. Dan proses ni mungkin ambil masa setahun dua lagi. Harapnya saya tak berubah fikir di tengah jalan, huhu.

PS-Ini langsung tidak berkait dengan hal menamatkan zaman bujang. Saya belum terbuka hati untuk bab ni. Tolong doakan.

Monday, 18 March 2013

Dendang puisi

Seumur hidup, saya tidak pernah melagu dendang puisi yang ditulis sendiri (yang bukan karya sendiri apatah lagi). Tidak terjangkau juga di akal fikir saya untuk deklamasi puisi dengan penuh emosi, seperti yang dilakukan pemuisi-pemuisi terkemuka. Kagum juga. Tapi mungkin profession begini tak sesuai untuk saya. Bukan kerana saya ada masalah stage fright atau anxiety disorder ke apa tapi saya kurang gemar pasang pembesar suara hati dan jiwa saya tidak betah dengan apa-apa bentuk mikrofon.

Dan saya sebenarnya tak hafal kebanyakan nukilan. Memang tak ingat semua. Sekadar menulis dan lepas tinggal. Tak kisah kalau ada yang kurang jelas, asalkan setiap bait yang ditulis (taip) membuat saya tersenyum lapang. Entah kuasa apa yang meresap bila setiap kali sampai ke hujung nota, terasa di hooray hooray oleh sekelompok malaikat. Bahagia? Ini sahaja yang dihadiahkan untuk saya.

Thursday, 7 March 2013

Suratan takdir

Ramai orang yang baik-baik amalan nya, tapi sangat tumpul kepercayaan pada suratan takdir (qada' dan qadar). Pelengkap iman bukan hanya pada solat, puasa, zakat kita, tapi sejauh mana kita berlapang hati dengan ketentuan Nya. Ada orang yang lepas kelima-lima rukun iman, tapi 'tersangkut' sedemikian lama di rukun keenam. Mereka percaya Allah itu Ilah yang wajib disembah, percaya akan kewujudan malaikat, percaya akan kitab-kitab, percaya Rasul itu pesuruh Allah malah percaya pada hari kiamat. Tapi bila takdir memasungkan hidup nya, terus menempelak Tuhan dengan soalan-soalan gopoh lagi bodoh. Bahkan membanding-bandingkan takdir hidupnya dengan takdir hidup mereka yang lain. Kenapa begitu? Kenapa tidak begini? Kenapa aku? Kenapa tidak dia? Kenapa?

Wahai insan gopoh lagi bodoh, sekiranya engkau tidak punya remote control untuk mengawal perkitaran matahari, bulan dan planet-planet, maka engkau juga tidak layak untuk memiliki remote control masa depan. Dan segera mohon pada Nya agar dituli kan segala persoalan-persoalan bengis yang pernah berkumandang. Moga Dia masih sudi mengampuni kita yang serba angkuh.

Sedikit pesan dari insan gopoh lagi bodoh,
Diya Uzayr

Monday, 4 March 2013

Tulis #2

Saya hanya menulis, yang memberi insight tu tetap lah Dia. Ramai yang boleh membaca, tapi tak ramai boleh 'menerima' apa yang dibaca. Syukurlah kiranya jika anda tergolong di kalangan mereka yang dipencarkan insights olehNya.

Dan apa yang terhasil di AK dan TD untuk masa sekarang ialah dari lumpur, jerih, herdik yang saya lalui di dunia nyata. Dengan harapnya, lumpur yang terpalit membuatkan saya 'selesa' disemadi suatu masa nanti.