Wednesday, 31 July 2013

Persiapan raya

Wahh semangat lebih pulak nak update bab raya ni kannn. Puasa pun tak habis lagi, heheh.

Bukan apa, baru boleh 'bernafas' properly ni jadi otak ada sikit senang lenang. Alhamdulillah. Tahun ni pertama kali saya in charge bab beli biskut raya (biskut tunjuk jela kita, nak buat pun takat makan untuk mulut sendiri). Beli takde lah banyak mana, takut nanti membazir kalau tak habis. Saya agak 'gila' biskut raya sebenarnya. Kalau kita biasanya dah dewasa ni tak hadap sangat dah kan biskut2 ni, tapi saya masih lagi looking forward pada tradisi biskut raya. Setiap kali pergi beraya, mesti ada sesuap dua saya telan. Tapi 'penyakit' ni bertahan masa musim raya atau beberapa hari sebelum raya sajalah. Lepas pada tu, pandang sebelah mata pun tak hingin.

Bab baju raya pulak, mak dah beli dua pasang baju kurung yang agak 'ranggi' dan makin ditenung pada baju tersebut makin rasa tak sesuai dengan diri ini (gituuu). Saya jenis yang simple je, saya suka baju kurung simple. Baju bermanik labuci bagai ni kebanyakannya mak ayah yang beli (dah tua2 pun kena parents yang beli huhu). Baju kurung berfesyen (tak pasti nama apa) pun jarang menarik perhatian saya. Jadi akhirnya mungkin satu baju baru saja saya sarung untuk raya nanti. Kalau rajin saya beli lain, kalau tak sarung je mana yang ada.  

Dan bab terakhir ialah bab adik lelaki, Naim bakal bertunang di 1 syawal. Mulanya saya tak rasa apa, sebab dah sampai masa dia kan. Tapi macam segan jugak bila orang bangkitkan isu adik dah melangkah satu tapak dari kakak. Saya senyum saja lah walau dalam hati ada sikit pahit. Bukan apa, bila orang terdekat mengharap kita melangkah dulu, satu tekanan jugak sebab saya tak mampu nak ubahsuai takdir dan bukan saya yang memuktamadkan kehendakNya. Benda ni kita plan bagai nak rak sekalipun, bila Allah kata TAK memang takkan jadi...

Monday, 29 July 2013

Hakikat hidup #2

"Biasanya kita akan diuji dengan perkara yang paling kita takut atau tak suka."

Ini adalah sangat terpanah ke dalam diri. Walaupun saya memang sudah sedia maklum dengan hakikat ni, tapi seakan ada kilat memanah depan mata sejenak bila terbaca satu ayat tu. Tambah pula, sehari dua yang lepas saya teringat satu momen di mana saya menegaskan pada diri dan mereka yang lain tentang satu perkara yang saya tidak mahu dengan sungguh. Mati hidup semula, tetap tidak mahu. Sangat utuh pendirian yang saya pacakkan.

Namun, Allah itu halus dan teliti dalam merancang. Dia gerakkan hati saya untuk sesuatu yang sememangnya bukan milik saya kerana mahu melihat sejauh mana keutuhan pendirian saya dapat ditundukkan dengan jalinan takdir. Saya kira ujian berperang dengan jiwa sendiri lebih dahsyat dari ujian berperang dengan sakitnya fizikal. Sebab apa? Sebab orang lain tak nampak segala peluru berpandu yang menghempas di segenap ruang jiwa kita. Orang tak nampak berapa banyak luka terhasil dari butiran bom yang meledak tanpa henti. Orang tak nampak runtuhan demi runtuhan yang berlaku di setiap kepingan hati. Orang tak nampak.., semua tu.

Tapi sampai satu masa dan ketika, kita tidak lagi mengharapkan segala hempasan, ledakan dan runtuhan itu didengari malah disimpati oleh manusia. Kerana cukuplah Dia yang menatap rawat kesemuanya...

Wednesday, 24 July 2013

Bliss moment

That moment when you suddenly burst into tears at the first stroke of 'takbirraltulihram'. You've been holding it in for so long but at that point, you have realized that Allah already heard every word uttered in your heart.

Wednesday, 10 July 2013

Ramadhan Chapter 1

Ramadhan kali ini agak merisaukan jika berbanding tahun lepas. Walaupun ingatan saya agak samar2, tapi saya kurang rasa 'terbeban' sebelum tiba bulan Ramadhan. Rileks je.. ohh baru teringat saya agak lesu bila saya buat kelas malam. Okay, tu je kot. Selainnya, alhamdulillah boleh redah. Cuma tahun ni, saya mudah terasa dahaga setiap kali tamat 2/3 jam kelas. Saya betul respect lah orang yang suka bercakap ni (tapi bukan yang bercakap kosong ye, maksud saya bercakap yang menggunakan ilmu dan kerah tenaga).

Isu lapar tak terasa sangat. Dah biasa tak sentuh makanan dari pagi ke petang. Cuma isu dahaga saja agak merisaukan, mungkin kerana cuaca yang terik sejak akhir2 ni. Dan sebenarnya, dugaan lapar dahaga ni kecil saja kalau dibandingkan dengan dugaan yang lain. Saya rasa macam hidup dalam dunia asing je semenjak dua menjak ni. Seperti ada belahan jiwa saya sedang terapung di udara mencari jawapan yang tidak berkesudahan. Terapung, ingin terbang, tapi kaki diikat tanah. Kadang2 rapuh juga saya ni, luaran je nampak kental takde apa berlaku. Biasalah, topeng simpanan dalam kotak besi ada baki beratus ribu lagi...

Thursday, 4 July 2013

Cerita tentang akal

Kadang-kadang, saya kagum dengan kebolehan akal. Berfikir tentang sesuatu dengan begitu ligat, tapi dapat melakukan tugas berfikir untuk sesuatu yang lain dalam satu masa yang sama. Hebat bukan? Malah yang paling ketara ialah apabila akal berperang dialog dengan hati, sehingga terpalit guris yang membuatkan kelopak mata limpah dengan linangan air ditebing pipi. Ada masanya apabila jiwa turut campur tangan memujuk untuk berdiskusi monolog dengan akal namun akhirnya akal termakan jua segala pujuk rayu. Akal sememangnya mudah tumpas dengan kehendak jiwa, kemahuan hati. Kerana itu akal yang membezakan kita antara manusia dan bukan manusia.