Tuesday, 29 October 2013

Fenomena anak muda

Saya sebenarnya ada sedikit masalah penghadaman proses maklumat ke otak setiap kali terjumpa kata 'jodoh' atau 'cinta' dari golongan yang masih berdigit 1 pada angka umur.

LIKE, SERIOUSLY?

Okay, mungkin zaman berbeza. Evolusi manusia yang makin lama makin terdedah pada sinaran skrin, maka mereka lebih cenderung pada persekitaran yang mendapat kemudahan akses dunia luar. Tapi, come on lah, awak hidup tak sampai 2 dekad lagi kot, nafkah untuk bayar yuran sekolah pun belum terjamin, inikan pula sibuk dengan 'nafkah' keperluan jiwa (lah sangat). Cuba bagi nafkah pada mak ayah yang bela awak sampai 2 dekad dulu, daripada bela perasaan pada manusia yang kononnya jodoh till jannah awak walaupun kenal tak sampai 2 bulan.

Eh, serius tak boleh hadam.

Monday, 28 October 2013

Hakikat manusia yang tidak sempurna

Saya pernah tertanya-tanya kenapa kita ditakdirkan melakukan perkara yang salah berulang kali.. Kenapa setelah kita bersungguh mengikat janji dalam hati untuk tidak mengulangi nya, tetapi tanpa segan silu kita lerai semula janji dahulu.. Kenapa Allah takdirkan kita berbuat dosa? Apakah memang betul salah kita yang tidak kuat istiqamah atau sudah tertulis suratan nya begitu?

Setelah mendapat pengisian dan perkongsian ilmu dari seorang makcik, saya mendapat jawapan yang merangkumi kesemua persoalan tersebut. Jawapannya ada dalam kisah Nabi Adam a.s dan iblis. Walaupun kisah ini berulang-ulang-ulang-ulang kali kita dengar, tapi bila disentuh dan digarap semula kisahnya, saya seakan-akan baru pertama kali mendengar kisah tersebut. Ya, kisah yang sama Nabi Adam dihantar ke Bumi dan kisah yang sama iblis dicampak ke neraka.

Kita sedia maklum bahawa detik pertama Nabi Adam ingkar pada larangan Allah ialah ketika Nabi Adam memakan buah larangan di dalam syurga. Akan tetapi Baginda segera bertaubat dan mengharap keampunan Allah. Di sini lah Allah mahu menunjukkan sifat Nya Yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih meskipun Nabi Adam telah melakukan kesilapan yang besar. Sedangkan iblis ingkar pada perintah Allah untuk tunduk hormat pada Nabi Adam, tetapi enggan dan tidak segera bertaubat. Mereka riak kerana merasakan diri lebih hebat dan kuat beribadat berbanding Nabi Adam. Di sini lah Allah mahu menunjukkan bahawa makhluk yang merasakan dirinya sempurna tidak layak menetap tinggal di syurga Nya.

Kerana itu, kita cenderung melakukan silap dan salah. Allah mahu 'menyelamatkan' kita dari rasa ujub dan bangga diri jika kita kekal perfect sepanjang masa. Dan ada ganjaran untuk mereka yang berusaha untuk memperbaiki diri. Malah rasa kesal dan sedih terhadap dosa lama juga Allah sediakan token pahala....

Thursday, 24 October 2013

Hadiah tersirat

Setiap kali dapat makanan / pemberian orang mesti mak ayah saya akan keluarkan statement 'baru je bagi kat orang pagi tadi, petang dah dapat balik. cepat Allah balas rezeki' atau lebih kurang lah bunyi nya. Banyak kali jugak mak ayah saya keluarkan statement tersebut. Mungkin mahu mengingatkan kami adik beradik supaya jangan kedekut untuk memberi dengan apa yang kita ada.

Memang tak dinafikan mak ayah saya cepat dapat 'balasan' rezeki tu, sampai pernah terdetik di hati saya 'aku pun pernah bagi jugak, tapi tak dapat apa pun'. Astaghfirullah punya la banyak titik hitam ni sampai mengungkit pulak rezeki yang dah diberi. Jangan diikut ye. Yang dah bagi tu, jangan risau, malaikat dah simpan kemas dalam rekod pahala. Kalau tak dapat balik kat dunia pun, mungkin dapat kat akhirat...

PS-Sebenarnya, ada juga saya dapat balik, cuma dalam portion lain dan saya mengambil sedikit masa untuk menyedari apa yang saya dapat tu adalah 'hadiah' dari Nya.

Saturday, 19 October 2013

Model tak rasmi

 


Saya dah agak lama tak obses ambil gambar. On off on off juga lah. Kejap suka, kejap malas. Kejap rajin, kejap takde mood. Boleh kata bukan 'cameraman' sejati. Sekadar untuk suka2 je. Cuma kalau ada any event / trip dengan family rasa ralat jugak tak ambil gambar properly. Saya pulak tak harap sangat gambar2 yang adik2 ambil, sebab banyak yang tak berkenan di jiwa huhu.

Tuesday, 15 October 2013

Salam aidiladha

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (Surah Ibrahim:7) 

Kita mengharapkan itu ini, bermacam perkara, meminta-minta itu ini, bermacam perkara, tapi the basic one pun tak boleh nak langsaikan. Macam mana Allah nak tunaikan? Rezeki pun boleh jadi ujian. Jangan ingat Allah bagi rezeki kerana kamu termasuk golongan yang 'layak'. Boleh jadi Allah hanya mahu menguji, kepada siapakah kamu 'kembalikan' rezeki Nya dan sejauh manakah kamu dapat mengawal penyakit hati (riya' specifically) bila dilimpahkan segala nikmat dunia.

Dan mengungkit rezeki orang lain tidak termasuk dalam kategori 'bersyukur' kan?

“Be careful about wanting what others have. There is always a price. Perhaps God didn’t give it to you, because He knew you wouldn’t be able to pay it.” - Yasmin Mogahed

Sunday, 6 October 2013

Hajat yang tidak kesampaian

Saya, bila berkeinginan sesuatu, saya akan ingin dengan sungguh2. Dari awal sampai akhir saya tetap ingin. Tetap utuh. Dan saya sangat sukar untuk menukar haluan keinginan tersebut biarpun takdir mengheret saya ke arah jalan yang bertentangan. Namun apa boleh buat, Tuhan lebih berkuasa atas segala kehendak Nya.