Tuesday, 31 December 2013

Penutup 2013

Tahun lepas saya tak sedar tarikh berubah dengan begitu pantas, tahun ni saya tak sabar2 pula mahu melihat angka 2014 di dashboard laptop. Padahal takde apa yang mengujakan yang telah / bakal berlaku dalam masa terdekat ni. Entah kenapa terasa macam nak bertukar jadi power rangers pulak bila tahun berubah hehe

Pada tahun lepas, saya pernah berazam untuk melakukan misi menulis perkara2 baik di setiap hari sehingga tiba tarikh 11-12-13. Tapi, seperti yang telah dijangka, saya terkandas di suku jalan. Malah, saya langsung terlupa dengan tarikh tersebut. Saya kira bab2 begini, sememangnya menuntut kesabaran yang tinggi (padahal diri sendiri tak berjiwa kental, heh). Cuma, saya terimbas semula berkenaan keazaman tersebut. Mahu menulis yang best2, yang bagus2, yang seronok2, dan yang buruk2 tak payah tulis, jangan tulis, baik buang dalam sungai je. Saya rasa tersadung pula dengan kata2 sendiri.

Tambahan selepas saya melihat satu rancangan yang melaksanakan misi tertentu pada setiap minggu, dan pada satu episod tu, mereka perlu mencari orang yang paling gembira yang mereka kenal. Mereka juga perlu bertanya apakah yang membuatkan mereka bahagia. Unik dan menarik setiap jawapan yang mereka peroleh dari kenalan yang berbeza. Dan saya paling tertarik dengan ideologi seorang pakcik berkenaan bagaimana dia menentukan sesuatu kebahagiaan :

"Half happiness, half sorrow. Half fortune, half misfortune. Half hope, half despair. That's how we were created. Our teachers didn't know that. We were only taught to focus on one side. Be happy, have hope, have courage. They only talk about one side. But there is another side. Stress is a burden we have to live with. You can't be stress free. God made us like that."

Saturday, 28 December 2013

Digital vs manual #2

Saya officially mempunyai 'penyakit' ketagih-beli-buku-tulis-tapi-tak-pernah-tulis-sampai-mukasurat-terakhir. Orang lain kumpul novel, kumpul buku agama, kumpul buku bermanfaat, saya kumpul buku kosong takde manfaat hahah. Dari dulu lagi sebenarnya 'penyakit' suka beli buku tulis ni, kononnya nak tulis-diari-curahan-hati-yang-bila-baca-balik-rasa-nak-lempang-diri. Tapi sejak akhir2 ni makin ketara pulak. Saya tak suka campur aduk kan semua perkara dalam satu buku, ada buku spesifik untuk karya, ada buku untuk quotes, ada buku untuk impian, ada buku untuk resipi, ada buku untuk design ehhh tolong berpijak di bumi yang nyata diya!

Please diya, please.

Wednesday, 18 December 2013

That little things

Bila mereka pakat mengangkat tangan beramai-ramai dan ada yang mengangkat fail, beg semata-mata untuk melindungi serta menghadang dari sinaran terik matahari...

Saya tersenyum dalam penat. Saya tersenyum berkali-kali.

Manners.

Manners always come first.

Saturday, 7 December 2013

Award 'pelakon' terbaik

Kursus yang padat dengan penceramahan dan pemakanan telah berjaya ditamatkan dengan penatnya. Rasa macam terawang-awang pun ada, betul ke dah boleh bernafas ni? Heh.

Macam biasa, saya tidak berhasrat mengulas lebih lanjut berkenaan rutin kerja. Cukup lah dengan pengumuman bahawasanya saya memang layak menang award 'pelakon' terbaik seantero donia. Maka, di kesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada diri saya, kerana telah berjaya melakonkan watak tersebut dengan penuh berwibawa. Tanpa kejiwaan yang kental, mana mungkin saya mampu mengharungi segala rintangan dan cobaan. Dan saya ingin mengucapkan terima kasih kepada topeng-topeng yang disimpan dalam peti besi, tanpa anda, tidak mungkin saya dapat memenangi award berprestij sebegini.

Eh, riak pulak rasa. Haha.