Thursday, 2 February 2017

Impulsive decision disorder

Tiba-tiba terlintas perkataan yang saya klasifikasikan pada diri sendiri ketika terasa mahu menghentak kepala ke dinding di dalam imaginasi. Meskipun exact term tersebut tidak wujud, tetapi term tersebut memberi maksud yang hampir-hampir sama dengan bipolar disorder, impulsive behavior, impulse control disorder. 

Eh, tolong kawal diri boleh tak? Kalau nak buat keputusan tu, sila tawaf keliling rumah dulu ke, makan satu bakul strawberry dulu ke, bagi makan kucing dulu ke, lepas tu baru buat keputusan boleh tak??? Tak habis-habis dengan penyesalan hidup kau ni. Kalau setakat menyusahkan diri sendiri, takpe lah jugak, ini menyusahkan orang lain jugak. Haih!

Tapi,

Untuk menghentikan hentakan kepala, saya anggap apa yang berlaku adalah ketentuan Allah. Mungkin Dia nak suruh bersyukur dengan rezeki yang Dia bagi. Mungkin Dia nak suruh berkongsi rezeki dengan orang lain juga. Mungkin Dia nak suruh muhasabah diri banyak-banyak. Atau mungkin Dia nak suruh betulkan semula apa yang salah.

Dan setiap apa yang telah dan akan berlaku, setiap keputusan impulsive yang saya buat, saya percaya ada hikmahnya baik yang nyata atau tersembunyi... Allahu'alim.

---

Tiba-tiba terlintas semua keputusan impulsive yang saya lakukan sejak... 15 tahun yang lepas?